INFORMACE

Desatero pro rodiče

DESATERO PRO RODIČE DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU   
 V rámci příprav materiálu Konkretizované očekávané výstupy RVP PV vzešel, na základě četných dotazů rodičů, také návrh materiálu popisující základní požadavky pro děti předškolního věku, který by mohli využít rodiče.
Vstup do první třídy základní školy představuje pro dítě velkou životní změnu. Mění se role dítěte, prostředí, dospělí i vrstevníci, denní program, náplň činnosti, nároky i požadavky. Aby dítě mohlo zvládnout tuto náročnou situaci bez vážnějších problémů, mělo by být nejen dostatečně vývojové a sociálně zralé, ale také dobře připravené. 
Materiál nabízí rodičům dětí předškolního věku základní informace toho, co by mělo jejich dítě zvládnout před vstupem do základní školy. Jsou zde zachyceny jak výchovné, tak vzdělávací předpoklady. Je třeba mít ale na zřeteli, že zrání dítěte je nerovnoměrné, že každé dítě nemusí všech parametrů dosáhnout, ale může se k nim přiblížit.
Přehled základních dovedností propojuje a sjednocuje cíle rodiny a školy. Proto je velmi důležitá spolupráce rodiny a školy, která se podílí na vzdělávání dítěte.   
1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze  
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:                                         
 pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se pohybuje bezpečně)
 svlékne se, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, oblékne si čepici, rukavice)
 je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě, požívá ubrousek)
 zvládá samostatně osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje a osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení, uklidí po sobě)
 zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo, připraví další pomůcky, srovná hračky)
 postará se o své věci (udržuje v nich pořádek) 
2.  Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování 
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
 zvládá odloučení od rodičů
 vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas
 projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách
 ovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci)
 je si vědomé zodpovědnosti za své chování
 dodržuje dohodnutá pravidla  
3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti  
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
 vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)
 mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod.
 mluví většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.)
 rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí
 má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
 přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor, a respektuje jeho pravidla 
 pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo písmenem) 
 používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.)
 spolupracuje ve skupině 
4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci  
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže: 
- je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.)
- zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.)
- tužku drží správně, tj. dvěma prsty třetí podložený, s uvolněným zápěstím
- vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé, (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)
- umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary, (popř. písmena)
- rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)
- řadí zpravidla prvky zleva doprava
- používá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či levák) 
5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy  
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:                    
 rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné a rozdílné znaky
 složí slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů 
 rozlišuje zvuky (běžných předmětů a akustických situací i zvuky jednoduchých hudebních nástrojů)
 rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé) 
 sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově)
 najde rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily
 rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky s abstraktní    
    podobou (písmena, číslice, základní dopravní značky, piktogramy)
 postřehne změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí)
 reaguje správně na světelné a akustické signály 
6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech  
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
 má představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet, počítá na prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet)
 orientuje se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti)
 porovnává počet dvou málopočetných souborů, tj. v rozsahu do pěti prvků (pozná rozdíl a určí o kolik je jeden větší či menší)
 rozpozná základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.)
 rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů 
 třídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti)
 přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá („přemýšlí nahlas“)
 chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty
 rozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký) 
7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit 
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
 soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10-15 min.)
 „nechá“ se získat pro záměrné učení (dokáže se soustředit i na ty činnosti, které nejsou pro něj aktuálně zajímavé)
 záměrně si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotit
 pamatuje si říkadla, básničky, písničky
 přijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je
 postupuje podle pokynů
 pracuje samostatně 
8.  Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině 
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
 uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, umí požádat, poděkovat, omluvit se) 
 navazuje kontakty s dítětem i dospělými, komunikuje s nimi zpravidla bez problémů, s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se kamarádí
 nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých
 je ve hře partnerem (vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry se domlouvá, rozděluje a mění si role)
 zapojí se do práce ve skupině, při společných činnostech spolupracuje, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny
 vyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor
 ve skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla, pokud jsou dány pokyny, je srozuměno se jimi řídit
 k ostatním dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje)
 je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším) 
9. Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost  
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
 pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představení
 zaujme je výstava obrázků, loutek, fotografii, návštěva zoologické či botanické zahrady, statku, farmy apod.
 je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí, slavností, sportovních akcí  
 svoje zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne
 zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny 
 zná celou řadu písní, básní a říkadel
 zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskat, na bubínku)
 vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí
 hraje tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli  
10. Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě  
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit když je v nouzi apod.)
- zvládá běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např. dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, je schopno se starat o rostliny či drobná domácí zvířata) 
- ví, jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat
- má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví,k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady) 
- přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebné
- má poznatky o širším prostředí, např. o naší zemi (města, hory, řeky, jazyk, kultura), o existenci jiných zemí a národů, má nahodilé a útržkovité poznatky o rozmanitosti světa jeho řádu (o světadílech, planetě Zemi, vesmíru)
- chová se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře), uvědomuje si možná nebezpečí (odhadne nebezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje), zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici (dává pozor při přecházení, rozumí světelné signalizaci)
- zná faktory poškozující zdraví (kouření)
- uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí      
 
 

Jídelníček

JÍDELNÍ LÍSTEK
 
 ZMĚNA JÍDELNÍČKU VYHRAZENA 

OD.18.9.- do 22.9. 2017

PONDĚLÍ

dopolední svačina

Chléb,norská rybí pomazánka,ovoce,čaj 1,4,7

polévka

Jáhelná zeleninová polévka 9

hlavní jídlo

Domácí tvaroho-jablková žemlovka,šťáva 1,3,7

odpolední svačina

Hořovický střapatý chléb,mléko,čaj 1,7

ÚTERÝ

dopolední svačina

Domácí ovocná bublanina,kakao,ovoce,čaj 1,3,7

polévka

Kuřecí kaldoun 9

hlavní jídlo

Treska v bylinkovém másle,brambor,šťáva 4,7

odpolední svačina

Rohlík,vajíčková pomazánka,zelenina,čaj 1,3,7

STŘEDA

dopolední svačina

Ovocný šlehaný jogurt,cereálie,ovoce,čaj 1,7

polévka

Květáková s řapíkatým celerem 9

hlavní jídlo

Italské lazaně s bešamelem,šťáva 7

odpolední svačina

Chléb,pomaz.z tofu a bazalkou,zelenina,čaj 1,7

ČTVRTEK

dopolední svačina

Mléčný čokoládový dortík,bílá káva,ovoce,čaj 1,3,7

polévka

Krůtí vývar s nočky 1,3

hlavní jídlo

Kapucínský guláš s paprikou,rýže,šťáva

odpolední svačina

Obložený chlebíček(šunka+sýr)zelenina,čaj 1,7

PÁTEK

dopolední svačina

Vanilkový pudink,dětské piškoty,mléko,čaj 1,3,7

polévka

Indická z červené čočky 

hlavní jídlo

Špecle v sýrové omáčce s šalotkou,šťáva 1,3,7

odpolední svačina

Bagetka s máslem,zeleninový talířek,čaj 1,7

Označování alergenů je legislativně stanoveno na datum od 13.12.2014 v souladu s potravinovým právem   

1)Obiloviny obsahující lepek–nejedná se o celiakii -výrobky z nich                                                   

2) Korýši a výrobky z nich - patří mezi potraviny ohrožující život 

3) Vejce a výrobky z   nich - patří mezi potraviny ohrožující život  

4) Ryby  a výrobky  z nich   

5) Podzemnice olejná (arašídy) a výrobky z nich- patří mezi potraviny ohrožující život 

6) Sójové boby (sója) a výrobky z nich  

7) Mléko  a  výrobky  z  něj - patří mezi potraviny ohrožující život 

8) Skořápkové  plody a výrobky z nich – jedná se o všechny druhy ořechů 

9) Celer a výrobky z  něj   

10) Hořčice a  výrobky z ní  

11) Sezamová semena (sezam) a výrobky z nich 

12) Oxid siřičitý a siřičitany v koncentracích vyšších než 10 mg, ml/kg, l, vyjádřeno SO2   

13) Vlčí bob (LUPINA) a výrobky z něj 

14) Měkkýši a výrobky z nich  

 

 

 

 

 

Kalendárium MŠ Hradešínská

 

KALENDÁRIUM  AKCÍ  2017/2018

 ZÁŘÍ 2017

 

                

Po 11.9.2017    10:00h Brumla ve městě (s policií)

Čt 21.9.2017   15:30h Zahradní seznamovací párty

                                       "ŠMOULÍ SHOW"

Po 25.9.2017  9h, 9:45h Hravě o dentální hygieně

 ŘÍJEN  2017

Po 9.10.2017  9h, 9:30h Nemocnice pro medvídky

Po 30.10.2017  9:30h Evelínko, recyklace o kole

                                  fakt není ! (téma ekologie)

 LISTOPAD 2017

Po 20.11.2017 10:45 Jak vyzrát na bacily

 PROSINEC 2017

Čt 14.12.2017 18:00h  Vánoční pohádka

 LEDEN 2018

Po 22.1.2018 10:45h  O rukavičce

 ÚNOR 2018

Po 12.2.2018  10:45h  Z pohádky do pohádky

 BŘEZEN 2018

Po 26.3.2018          Eko program o Velikonocích

 DUBEN 2018

Po 23.4.2018 9:30h  Zpívánky se skřivánkem

                                Oskárkem

 KVĚTEN 2018

 (Divadlo U Hasičů)

 

 ČERVEN 201

 Výlet

Čt 21.6.2018 15:30h Zahradní slavnost

    ( Rozloučení s předškoláky, šerpování, divadlo

     "Hurá, škola končí, budou prázdniny" )

 

 

 Knihovna Korunní – pro 2.třídu

 

   Úterky v knihovně - besedy v knihovně Korunní od 10:00 h.

 

  •  9.01.2018 –  Poprvé v knihovně (Proč máme knížky rádi? Jak vlastně taková kniha přijde na svět? Dá to docela práci, a proto je fajn se ke knížkám chovat. A na závěr si povíme, jak se v knihovně nepoztrácet.) 
  • 6.02.2018 - Z pohádky do pohádky  (Kdo by se nechtěl podívat do pohádky? Dnes v knihovně se do ní dostaneme všichni. Čeká nás napínavé i legrační putování za záchranou princezny. O záludné úkoly nebude nouze a věřte,že pan král k nám bude na konci štědrý.) 
  • 20.03.2018 – Slovíčka a básně hladí duši krásně  (Kdy jste slyšeli svou první básničku, jak ji vlastně může poznat? Jak vypadá básník a co má vlastně v hlavě? Dá se  vymyslet báseň opravdu na všechno? Dokážete si představit báseň, která vypadá jako bochník chleba ? Vydáme se spolu  světa veršů a fantazie a zkusíme si i složit báseň vlastní.) 
  • 17.04.2018 – Krtkova dobrodružsví  (S Krtečkem je rok krásný a plný zábavy od jara do zimy! Chcete si s krtkem cvrnknout kuličkou, vyletět raketou až k mrakům, postavit sněhuláka ? Dobrodružství s Krtkem a jeho kamarády myškou, žabkou, ježkem a zajíčkem nikdy nekončí. 
  • 22.05.2018 – Ilustrátoři dětských kni (Na této besedě se dozvíte, jak pan Miler na Krtečka přišel, jaká všechna zvířátka měl doma pan Sekora a nejen to. Zkusíte si, jaké to je být ilustrátorem.) 
  • 12.06.2018 – Pražské pověsti  (Pojďte s námi projít starou Prahou. Je plná strašidel a nadpřirozených bytostí.Dozvíme se třeba, jak to skutečně se stavbou Karlova mostu a k čemu sloužila a jak vznikala domovní znamení. Pokusíme se vypátrat některých příběhů.

                       

 

 

 

Platby - školní rok 2016/17

 

Úplata za předškolní vzdělávání: pro školní rok 2017/18 :

výše částky: 940,-Kč měsíčně

 Děti 5 - 6 - 7 leté , které se vzdělávají v posledním ročníku 12 měsíců úplatu neplatí.

 

  číslo účtu:19 - 292270319/0800

VS :                                                

název účtu: Mateřská škola, Praha 10, Benešovská 28/2291

 
Záloha na stravné pro školní rok 2017/18 :

výše částky: 840,-Kč

  číslo účtu : 30015 - 292270319/0800

VS :                                                 

název účtu: Mateřská škola, Praha 10, Benešovská 28/2291

 

Stravování

 

 


                                         Stravné MŠ Benešovská                                      

Celodenní                   40 Kč
3 – 6 let:  

Celodenní                       43 Kč
7- leté:

Polodenní
3 – 6 let:                     33 Kč

Polodenní
7- leté:                             35 Kč


Stanovený finanční limit MŠ Benešovská

Přesnídávka                 8 Kč

Přesnídávka                    9 Kč

Oběd                            25 Kč

Oběd                               26 Kč

Svačina                         7 Kč

Svačina                            8 Kč

Celkem                       40  Kč

Celkem                           43 Kč

 
Dětem i zaměstnancům je poskytována plnohodnotná a vyvážená strava dle výše uvedených předpisů pro školní stravování. Je zachována vhodná skladba jídelníčku, dodržována technologie přípravy pokrmů a nápojů. Konceptem zdravého stravování není pouze konzumace ovoce, zeleniny a racionální výživy, ale i konzumace masa, ryb, mléka, cukru, luštěnin a dalších potravin, jejichž spotřebu v rámci spotřebního koše vedoucí školní jídelny měsíčně vyhotovuje.
Děti mají po celý den zajištěn pitný režim a mezi jídly jsou dodržovány vhodné intervaly. Dopolední svačina je podávána v 9 hodin, oběd ve 12 hodin a odpolední svačina v 15 hodin.

Provoz školní jídelny se řídí:
  • Vyhláškou č. 107/2005Sb. – O školním stravování
  • Zákonem č. 561/2004Sb. – Školským zákonem ve znění pozdějších předpisů
  • Zákonem č. 258/2000Sb. – O chraně veřejného zdraví ve znění pozdějších předpisů
  • Vyhláškou č. 343/2009Sb. – O hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých
  • Nařízením Evropského parlamentu č. 852/2004 – O hygieně potravin
  • Metodikou spotřebního koše
  • Systémem HACCP (systém kritických bodů)